Projekty ZREALIZOWANE:

Edit Content

O projekcie: 

Projekt polega na realizacji działań zwiększających zaangażowanie kół gospodyń wiejskich (min. 50) oraz ich członków (min. 200 osób) w życie publiczne na obszarach wiejskich województwa podlaskiego. Prowadzone działania będą prowadzić do poprawy samoorganizacji obywatelskiej obszarów wiejskich, wzmocnienie znaczenia III sektora w województwie podlaskim oraz wsparcie kół gospodyń wiejskich z województwa podlaskiego. 

Poprzez ten projekt chcemy upowszechnić ideę aktywnej działalności w KGW w województwie podlaskim oraz zwiększyć jakość i ilości działań realizowanych na rzecz swoich środowisk lokalnych na terenach wiejskich. 

Projekt jest realizowany w partnerstwie z Kołem Gospodyń Wiejskich “Łapianka na obcasach” w Łapach Dębowinie. 

Dla kogo?

Koła gospodyń wiejskich i członkowie kół gospodyń wiejskich z województwa podlaskiego 

Działania w ramach projektu:

– cykl szkoleń i poradnictwo prowadzone przez specjalistów (min. w zakresie możliwości prowadzenia działalności przez KGW, finansów i księgowości KGW, zarządzania organizacja pozarządową czy animacji społeczności lokalnych) 

– portal informacyjno-edukacyjny www.kgwpodlaskie.pl

– wizyty studyjne 

– organizację Podlaskich Kongresów KGW 

– konkursy tematyczne  

materiały promocyjne o podlaskich kołach gospodyń wiejskich w ramach Podlaskiej Kawiarenki KGW 

Termin realizacji: 1.09.2022 – 15.12.2024

Miejsce realizacji: województwo podlaskie

Wartość projektu: 299 900 złotych

Projekt finansowany przez Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Funduszu Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030

Edit Content

O projekcie:

Celem projektu jest wsparcie studentów ze Wschodu na białostockich uczelniach wyższych. Istotą projektu jest zapewnienie kompleksowego wsparcia dla 100 studentów z Białorusi i Ukrainy studiujących na 5 białostockich uczelniach do 15.12.2024. Wsparcie będzie udzielane w następujących obszarach:
– Prowadzenie punktu informacyjno-konsultacyjnego
– Mentoring
– Działania edukacyjno-integracyjne
– Kursy języka polskiego

Projekt adresowany jest do:

– studentów białostockich uczelni wyższych pochodzących z Białorusi i Ukrainy

Termin realizacji: 1.07.2024 r. – 15.12.2024 r.

Miejsce realizacji: Białystok

Wartość projektu: 98 100 złotych

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków otrzymanych w 2024 r od Ministra Nauki w ramach konkursu „Organizowanie i animowanie działań na rzecz środowiska akademickiego”.

 

Edit Content

Fundacja OKNO NA WSCHÓD wzięła udział w projekcie Szkoła Aktywnego Sektora. SAS jest programem rozwoju organizacji i budowania sieci współpracy.

W ramach projektu i przy wsparciu eksperckim udało się:

  • wypracować identyfikacją wizualną na potrzeby prowadzenia strony FB Fundacji
  • wypracować treści komunikacji na potrzeby prowadzenia strony FB Fundacji
  • wypracować strategię na potrzeby reaktywowania i prowadzenia konta Fundacji na Instagramie.

 

Wartość projektu wyniosła 1000,00 zł.

Termin realizacji 1.03.2024 – 31.03.2024

Akcja informacyjna realizowana była w ramach projektu „Szkoła Aktywnego Sektora. Program rozwoju organizacji i budowania sieci współpracy”, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji oraz Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego. Projekt finansowany jest przez Islandię, Liechtenstein i Norwegie z Funduszy EOG w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny. 

Edit Content
 

 

O projekcie:

Projekt ma na celu kompleksowe wsparcie osób z doświadczeniem migracji i uchodźstwa w wejściu na rynek pracy. Ze wsparcia skorzysta min. 120 os. zamieszkałych w woj. podlaskim. 

Osoby, które skontaktują się z Fundacją, otrzymają wsparcie mentora, który na podstawie indywidualnej diagnozy potrzeb, z wykorzystaniem dostępnych w projekcie kompleksowych narzędzi, udzieli niezbędnego wsparcia i/lub przekieruje do specjalistów.

Zapewnienie pracy w Polsce jest kluczowym elementem adaptacji i integracji, ponieważ stabilne zatrudnienie nie tylko wspiera niezależność finansową, ale również umożliwia realizację potrzeb społecznych, co jest fundamentem do budowania trwałych relacji i poczucia przynależności w nowym kraju.

Do kogo?

– cudzoziemcy mieszkający w województwie podlaskim (min. 2/3 stanowić będą obywatele Ukrainy)

Działania w ramach projektu:

– Mentoring

– Doradztwo zawodowe.

– Szkolenia zawodowe

– Pośrednictwo pracy

– Staże zawodowe

– Kursy języka polskiego

– Tłumaczenie przysięgłe dokumentów

Termin realizacji: 1.03.2024 r. – 31.12.2024 r.

Miejsce realizacji: województwo podlaskie

Wartość projektu: 476 257 złotych

Projekt sfinansowano przez Google.org za pośrednictwem POP FUND. 

Edit Content

O projekcie: Celem projektu jest rozwój wspólnot i społeczności lokalnych poprzez realizację działań
rozwojowych i integracyjnych dla min. 80 dzieci i rodzin uchodźców oraz społeczności przyjmującej,
w ramach Centrum Integracyjnego „HUB SPILNO” w Białymstoku, do 31.12.2024.
ISTOTĄ ZADANIA jest integracja rodzin uchodźczych i rodzin ze społeczeństwa przyjmującego oraz
rozwój zainteresowań i pasji dzieci, w tym uchodźców, ze wsparciem rodzin w organizacji czasu
wolnego dzieci w weekendy. Zadanie będzie realizowane poprzez realizację 20 cyklicznych 3-
godzinnych integracyjnych weekendowych zajęć dla min. 60 dzieci oraz 3 wydarzeń integracyjnych.

Termin realizacji: 14.02.2024 r. – 31.12.2024 r.

Miejsce realizacji: Białystok

Wartość projektu: 58 500 PLN

Projekt finansowany przy wsparciu Funduszu Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci (UNICEF)

 

Edit Content

O projekcie: Celem projektu jest wspieranie działań, które w obszarze wsparcia, włączania i ochrony praw migrantów/ek na obszarze Białegostoku i województwa podlaskiego przyczyniają się do:

– aktywizacji NGO jako przedstawicieli społeczności lokalnych, w tym migranckich, i tworzenia

warunków do współuczestnictwa/partycypacji w tworzeniu polityk lokalnych (m.in. poprzez udział w

konsultacjach społecznych, monitorowaniu przebiegu działań podejmowanych przez władze);

– wypracowania mechanizmów, narzędzi lub metod działania, pozwalających na wzmacnianie

sprawczości NGO (m.in. z uwzględnieniem członkostwa w tworzonych ciałach doradczych); zmiany

charakteru relacji z hierarchicznych na partycypacyjne,

– wypracowywania zaufania międzysektorowego, nawiązywania „ludzkich” kontaktów, z osobistym

zaangażowaniem przedstawicieli NGO i JST ściśle ze sobą współpracujących na rzecz migrantów/ek,

– zmiany świadomości (zarówno publicznej, jak i decydentów) w kontekście wizerunku migranta/tki.

Naszym celem od kilku już lat jest promowanie pozytywnego wizerunku „Migranta/tki” w przestrzeni

publicznej – jako sąsiada, który coś wnosi do danej społeczności a nie jedynie biorcy systemowego.

Projekt adresowany jest do: przedstawicieli NGO, diaspor i JST w Białymstoku pracujących z i/lub na rzecz migrantów/ek

Działania w ramach projektu:

  1. Realizacja spotkań sieciujących przedstawicieli NGO, diaspor i JST w CAS w Białymstoku
  2. Wizyta studyjna w Gdańsku

Termin realizacji: 01.06.2024 r. – 30.09.2024 r.

Miejsce realizacji: Białystok

Wartość projektu: 10 000 USD

Projekt finansowany ze środków Funduszu TUTAJ.

 

Edit Content

O projekcie:

Projekt polega na aktywizacji i wzmocnieniu potencjału migrantek z Białorusi zamieszkałych w Białymstoku. Wsparcie realizowane jest poprzez cykliczne spotkania integrujące z cudzoziemkami, które mają pomysły na działania społeczne, warsztaty aktywizujące ze specjalistami, spotkania inspirujące z Polkami, którym udało się osiągnąć sukces oraz wpłynąć na swoją społeczność. Obiorcami projektu są aktywne kobiety z Białorusi, które chcą działać na rzecz swojej społeczności 

Dla kogo?

Kobiety z Białorusi zamieszkałe w Białymstoku i okolicach 

Działania w ramach projektu:

– WSPARCIE PSYCHOSPOŁECZNE I MENTORSKIE polegające na cyklicznych spotkaniach integracyjnych dla migrantek, spotkaniach inspirujących z changemakerkami 

– ROZWÓJ KOMPETENCJI odbywający się poprzez warsztaty aktywizujące, lekcje języka polskiego i kawiarenkę językową, szkolenie z pierwszej pomocy 

– REALIZACJA INICJATYW nastawionych na włączenie społeczności lokalnej 

Termin realizacji: 1.08.2023 r. – 31.10.2024 r.

Miejsce realizacji: Polska

Wartość projektu: 28 000 USD

Projekt finansowany ze środków Funduszu TUTAJ.

   

Edit Content

O projekcie:

Projekt polega na wsparciu migrantów/ek (posługujących się językiem rosyjskim, białoruskim, ukraińskim) w obszarze legalizacji pobytu, pracy i edukacji oraz spraw codziennego życia w Polsce. Cudzoziemcy mogą się zgłaszać do działającego w siedzibie Fundacji OKNO NA WSCHÓD, Centrum Wsparcia Cudzoziemców, gdzie mogą otrzymać kompleksowe wsparcie konsultantów w zakresie legalizacji pobytu oraz pomoc specjalistów w tłumaczeniu dokumentów, kursach języka polskiego, usług prawnika/radcy prawnego oraz psychologa.

Dla kogo?

Projekt skierowany jest do rosyjskojęzycznych osób w sytuacji migracyjnej przebywających w województwie podlaskim oraz w całej Polsce.

Działania w ramach projektu:

– pomoc konsultanta,  

– wsparcie doradcy zawodowego/pośrednika pracy,  

– usługi prawnika/radcy prawnego,  

– tłumaczenia przysięgłe dokumentów 

– wsparcie psychologa 

Termin realizacji: 1.11.2022 r. – 30.04.2024 r.

Miejsce realizacji: Polska (z wyłączeniem m. st. Warszawa)

Wartość projektu: 102 408 EUR

Projekt finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię z Funduszy EOG i Funduszy Norweskich w ramach Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny.  

 

Edit Content

a. Źródło finansowania:Program Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny

b. Termin realizacji: 01.12.2022 – 31.10.2024 r.

c. Miejsce realizacji: woj. podlaskie

d. Streszczenie:

Celem projektu było przeciwdziałanie łamaniu praw człowieka, dyskryminacji i nierównego traktowania osób w sytuacji migracyjnej w relacji z państwem, pracodawcą i usługodawcą. Odbiorcami bezpośrednimi projektu były rosyjskojęzyczne osoby w sytuacji migracyjnej przebywające w województwie podlaskim oraz Polsce, jak również podlaskie NGO. W ramach projektu prowadzone były następujące działania – infolinia, wsparcie prawne (rzecznictwo/mediacje, poradnictwo prawne, tłumaczenia przysięgłe dokumentów), stworzenie podlaskiej sieci NGO, filmy edukacyjne.

Projekt wpłynął pozytywnie na przestrzeganie praw człowieka w przypadku osób w sytuacji migracyjnej w województwie podlaskim, zminimalizował ilość przypadków łamania tych praw, podniósł świadomość społeczną w tym obszarze oraz zwiększył ilość NGO zaangażowanych w ochronę praw człowieka grupy docelowej.

Wartość projektu wyniosła: 102 085,71 EUR

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Regionalny finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Edit Content

Źródło finansowania: Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Priorytet VII Poprawa spójności społecznej, Działania 7.1 Rozwój działań aktywnej integracji.

Termin realizacji: 01.03.2022 r. – 31.12.2023 r.

Miejsce realizacji: miasto Białystok, woj. podlaskie

Streszczenie: Projekt ma na celu reintegrację społeczno-zawodową 55 osób (w tym 27 kobiet, 28 mężczyzn).

Projekt adresowany jest do osób zamieszkałych w Białymstoku, nieposiadających zatrudnienia, zarówno zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy.

W ramach projektu uczestniczki i uczestnicy projektu otrzymają bezpłatne wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej, w tym możliwość realizacji szkolenia zawodowego ze stypendium szkoleniowym lub/oraz stażu zawodowego ze stypendium stażowym.

Rekrutacja już od marca 2022!

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu telefonicznego w celu umówienia się na konkretną godzinę w biurze projektu w Białymstoku.

Fundacja OKNO NA WSCHÓD,
ul. Gen. Wł. Andersa 5 lok. 101 , 15-124 Białystok,

tel.: 85 661 09 33, kom. 532 869 442
e-mail: fundacja@onw.org.pl

 

Dokumenty rekrutacyjne:

  1. Regulamin rekrutacji
  2. Formularz kandydata do projektu
  3. Karta oceny motywacji i potrzeb
  4. Oświadczenie o nieposiadaniu zatrudnienia
  5. Oświadczenie o przesłankach
  6. Potwierdzenie korzystania z pomocy społecznej
  7. Oświadczenie o korzystaniu z POPŻ
Edit Content

a. Źródło finansowania: Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Priorytet VII Poprawa spójności społecznej, Działania 7.1 Rozwój działań aktywnej integracji.

b. Termin realizacji:01.08.2021 – 31.12.2023 r.
c. Miejsce realizacji: Hajnówka, woj. podlaskie
d. Streszczenie: Projekt ma na celu reintegrację społeczno-zawodową 75 osób (w tym 39 kobiet, 36 mężczyzn).

Projekt adresowany jest do osób zamieszkałych w Hajnówce, nieposiadających zatrudnienia, zarówno zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych w PUP.

W ramach projektu uczestniczki i uczestnicy projektu otrzymają bezpłatne wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej, w tym możliwość realizacji szkolenia zawodowego ze stypendium szkoleniowym lub/oraz stażu zawodowego ze stypendium stażowym.

 

Rekrutacja już od września 2021!

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu telefonicznego w celu umówienia się na konkretną godzinę w biurze projektu w Hajnówce.

Fundacja OKNO NA WSCHÓD, Białystok (15-124), ul. Gen. Władysława Andersa 5 lok. 101; , tel.: +48 532869442, e-mail: fundacja@onw.org.pl.

Dokumenty rekrutacyjne:

  1. Regulamin rekrutacji do projektu SWI.3
  2. Formularz kandydata do projektu SWI.3
  3. Karta oceny motywacji i potrzeb
  4. Oświadczenie o przesłankach
  5. Oświadczenie o POPŻ
  6. Oświadczenie o nieposiadaniu zatrudnienia
  7. Potwierdzenie korzystania z pomocy społecznej
Edit Content

a. Źródło finansowania: Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej
b. Termin realizacji: 01.08.2022 – 31.12.2023
c. Miejsce realizacji: Polska

d. Streszczenie: W ramach projektu zaplanowano kompleksowe wsparcie min. 301 cudzoziemców legalnie przebywających na terenie Polski (w tym min. 151 cudzoziemców będących obywatelami Ukrainy, którzy znaleźli się w Polsce w związku z prowadzonymi działaniami wojennymi na terytorium Ukrainy i znajdują się w trudnej sytuacji życiowej. Cel projektu zostanie osiągnięty dzięki następującym działaniom – wsparcie psychologiczne, pomoc prawna, tłumaczenie dokumentów, kursy języka polskiego, asystentura w wymiarze bytowym oraz w zakresie kontaktu z instytucjami publicznymi. Element dodatkowy stanowi organizacja działań i wydarzeń o tematyce kultury polskiej oraz kultury państw pochodzenia cudzoziemców oraz specjalistyczne działania na rzecz małoletnich cudzoziemców w tym m.in. organizacja wyprawek dla dzieci do szkół.

Dofinansowano ze środków rezerwy Funduszu Pracy – Integracja cudzoziemców w społeczeństwie w ramach Konkursu “Razem Możemy Więcej”

Plakat informacyjny

Edit Content

a. Źródło finansowania: Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego
b. Termin realizacji: 1.01.2021 – 31.12.2023
c. Miejsce realizacji: m. Białystok, powiat białostocki, powiat sokólski, powiat moniecki, powiat hajnowski
d. Streszczenie: Celem projektu jest wzmocnienie, zaktywizowanie i promocja idei wolontariatu w ramach Korpusu Solidarności na terenie m. Białystok, pow. białostockiego, pow. sokólskiego, pow. monieckiego oraz pow. hajnowskiego. W ramach programu zaplanowane jest wsparcie wolontariuszy, koordynatorów wolontariatu, organizatorów wolontariatu oraz otoczenia związanego z wolontariatem na danym obszarze. Wsparcie będzie prowadzone w ramach poradnictwa, organizacji szkoleń, warsztatów i akcji wolontarystycznych

Edit Content

Źródło finansowania: Wartość projektu 1 852 235,41 zł. Projekt jest współfinansowany w wysokości 1 759 587,16 zł ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III. Kompetencje i kwalifikacje, Działanie 3.1 Kształcenie i edukacja, 3.1.2 Wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych.

Termin realizacji: 01.07.2019r. – 31.07.2021r.

Miejsce realizacji: Narew

Streszczenie: Celem głównym projektu jest podniesienie jakości oferty edukacyjnej Szkoły Podstawowej im. Gen. Z. Berlinga wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Narwi, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych (matematycznych, porozumiewania się w językach obcych, kompetencji naukowo-technicznych i informatycznych) i wzmocnienie właściwych postaw (umiejętności uczenia się, kreatywność, innowacyjność, inicjatywność, przedsiębiorczość, praca zespołowa) u wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej w Narwi oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Narwi, poprzez kompleksowy program wsparcia.

Oferta projektu:

  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze ukierunkowane na podniesienie kompetencji kluczowych w zakresie matematyki, nauk przyrodniczych (przyrody, biologii, geografii, chemii, fizyki), języków obcych (jęz. angielski, jęz. rosyjski)
  • zajęcia rozwijające zdolności uczniów – zajęcia konstrukcyjne „Misja Robotyka”, koła zainteresowań (modelarskie, informatyczne, matematyczne, z jęz. angielskiego, z jęz. rosyjskiego, z jęz. francuskiego, przyrodnicze, biologiczne, geograficzne, chemiczne, fizyczne)
  • realizację projektów edukacyjnych – „Cztery pory roku”, „Nie przeminęło z wiatrem”, „Poligloci”
  • zajęcia kształtujące kluczowe kompetencje i właściwe postawy – „Warsztaty efektywnego uczenia się”, „Akademia Młodego Przedsiębiorcy”, „Akademia SMART”
  • wyjazdy edukacyjne z zakresu nauk przyrodniczo-matematycznych (Warszawa, Trójmiasto, Białystok)
  • indywidualne podejście do uczniów – zajęcia kierowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, zajęcia z oligofrenopedagogiki, indywidualne zajęcia logopedyczne, terapia psychologiczna),
  • indywidualne i grupowe zajęcia z doradcą zawodowym
  • wakacyjny obóz edukacyjno-naukowy, obóz językowy
  • szkolenia i studia podyplomowe dla kadry pedagogicznej
  • utworzenie pracowni matematycznej
  • doposażenie szkolnych pracowni dydaktycznych, w tym zakup nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych, m.in. tablic interaktywnych, laptopów, projektorów multimedialnych, drukarek, mikroskopów, radioodbiorników, map, globusów, tablic edukacyjnych, przyrządów i preparatów do pracowni przyrodniczych, chemicznych, fizycznych, geograficznych, matematycznych i językowych
  • modernizacja szkolnej sieci WiFi oraz zakup komputerów wraz z oprogramowaniem do dwóch pracowni informatycznych
  • wykorzystanie Podlaskiej Platformy Edukacyjnej.

Projekt realizowany jest w partnerstwie, w którym Liderem jest Fundacja OKNO NA WSCHÓD, a Partnerem – Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku.

Edit Content

Źródło finansowania: Fundacja KGHM Polska Miedź

Termin realizacji: 01.01.2022 – 31.12.2022

Miejsce realizacji: m. Białystok

Streszczenie: Celem projektu jest kompleksowe wsparcie w zakresie adaptacji i integracji represjonowanych obywateli Białorusi (w tym Polaków z Białorusi), którzy ze względu na sytuację polityczna w swoim kraju byli zmuszeni do relokacji do Polski. Uczestnikami przedsięwzięcia będzie nie mniej niż 250 represjonowanych obywateli Białorusi (w tym dzieci) – podopiecznych Fundacji OKNO NA WSCHÓD zamieszkałych w Białymstoku.  W ramach projektu zrealizowane zostaną: Lekcje języka polskiego, wyjścia do instytucji kultury, wyjazdy edukacyjne, imprezy i wydarzenia kulturalne.

Program jest realizowany w ramach otrzymanej darowizny z Fundacji KGHM Polska Miedź.

Edit Content

Źródło finansowania: Program Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy

Termin realizacji: 31.03.2021 – 31.03.2023

Miejsce realizacji: Województwo podlaskie

Streszczenie: W ramach projektu powstała Podlaska Akademia KGW, podczas której członkowie KGW z całego woj. podlaskiego mogli podnieść swoją wiedzę z zakresu prowadzenia organizacji i zarządzania, oraz Szkoła Liderów KGW, w której przedstawiciele kół nabyli umiejętności i narzędzia, które przygotowały ich do pełnienia roli lidera w swoim środowisku, poprzez udział w wizytach studyjnych w innych regionach Polski. Podczas projektu była prowadzana także certyfikacja, która pomogła w rozwoju 20 KGW, poprzez diagnozowanie ich potrzeb oraz stworzenie strategii rozwoju. Dopełnieniem powyższych działań było powstanie portalu informacyjno-edukacyjnego (www.kgwpodlaskie.pl), na którym grupa docelowa mogła znaleźć aktualności dotyczące jej, materiały szkoleniowe, które zostały wypracowane podczas projektu, a także bazę kontaktów i ekspercką. Łącznie wsparciem zaplanowano objęto min. 150 przedstawicieli i przedstawicielek KGW z województwa podlaskiego oraz min. 20 kół gospodyń wiejskich.

Wartość projektu wyniosła ponad 124 tys. EUR.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy finansowanego przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy EOG.

Edit Content

Źródło finansowania: Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy

Termin realizacji: 16.01.2020 – 15.01.2022

Miejsce realizacji: m. Białystok oraz powiat białostocki

Streszczenie: Celem projektu jest wzmocnienie, zaktywizowanie i usamodzielnienie środowiska imigrantek ze Wschodu mieszkających w Białymstoku. W rezultacie przy Fundacji powstanie samopomocowy Klub Kobiet Imigrantek, prowadzony przez liderki realizujące działania rzecznicze na rzecz własnej społeczności. Środowisko imigrantek (min. 120 kobiet) zostanie zintegrowane oraz otrzyma kompleksowe wsparcie likwidujące bariery w adaptacji, a następnie wyłoni najbardziej aktywne uczestniczki (min. 12 kobiet), które otrzymają kompleksowe wsparcie mentorskie i szereg warsztatów podwyższających ich kompetencje, aby były w stanie skutecznie reprezentować swoje środowisko jako self-adwokatki. Utworzony Klub Kobiet Imigrantek będzie integrował środowisko kobiet oraz animował ich aktywność, dając przestrzeń do aktywności i rozwoju, dyskusji o swoich potrzebach oraz samopomocy i wsparcia. W ramach projektu zaplanowany jest szereg działań promocyjnych.

Projekt realizowany z dotacji programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy, finansowanego z Funduszy EOG.

Edit Content

Źródło finansowania: Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Priorytet VII Poprawa spójności społecznej, Działania 7.1 Rozwój działań aktywnej integracji.

Termin realizacji: 01.04.2020 – 31.10.2021 r.

Miejsce realizacji: miasto Białystok oraz powiat białostocki, woj. podlaskie

Streszczenie: Projekt ma na celu reintegrację społeczno-zawodową 50 osób (w tym 22 kobiety, 28 mężczyzn).

Projekt adresowany jest do osób nieposiadających zatrudnienia, zarówno zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych w PUP.

W ramach projektu uczestniczki i uczestnicy projektu otrzymają bezpłatne wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej, w tym możliwość realizacji szkolenia zawodowego ze stypendium szkoleniowym lub/oraz stażu zawodowego ze stypendium stażowym.

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu telefonicznego w celu umówienia się na konkretną godzinę w biurze projektu.

Informacja na dzień 31.12.2020: rekrutacja została zakończona.

Fundacja OKNO NA WSCHÓD,
Białystok (15-472),
ul. Ciepła 40 lok. 15;
tel.: 85 661 09 33,
e-mail: fundacja@onw.org.pl.

Edit Content

Źródło finansowania: Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Priorytet VII Poprawa spójności społecznej, Działania 7.1 Rozwój działań aktywnej integracji.

Termin realizacji: 01.09.2019 r. – 31.08.2021 r.

Miejsce realizacji: miasto Białystok, powiat białostocki, woj. podlaskie

Streszczenie: Projekt ma na celu reintegrację społeczno-zawodową 53 osób (w tym 26 kobiet, 27 mężczyzn).

Projekt adresowany jest do osób nieposiadających zatrudnienia, zarówno zarejestrowanych, jak i niezarejestrowanych w PUP.

W ramach projektu uczestniczki i uczestnicy projektu otrzymają bezpłatne wsparcie w zakresie aktywizacji społecznej i zawodowej, w tym możliwość realizacji szkolenia zawodowego ze stypendium szkoleniowym lub/oraz stażu zawodowego ze stypendium stażowym.

Osoby zainteresowane udziałem w projekcie zapraszamy do kontaktu telefonicznego w celu umówienia się na konkretną godzinę w biurze projektu.

Informacja na dzień 31.01.2021: rekrutacja została zakończona.

 Fundacja OKNO NA WSCHÓD,
ul. Ciepła 40 lok. 15, 15-472 Białystok

tel.: 85 661 09 33,
e-mail: fundacja@onw.org.pl

Edit Content

Źródło finansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Oś priorytetowa III. Kompetencje i kwalifikacje, Działanie 3.1 Kształcenie i edukacja, 3.1.2 Wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych.

Termin realizacji: 01.07.2019r. – 30.06.2021r.

Miejsce realizacji: Czeremcha

Streszczenie: Celem głównym projektu jest podniesienie jakości oferty edukacyjnej Szkoły Podstawowej wchodzącej w skład Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Czeremsze, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych (matematycznych, porozumiewania się w językach obcych, kompetencji naukowo-technicznych i informatycznych) i wzmocnienie właściwych postaw (umiejętności uczenia się, kreatywność, innowacyjność, inicjatywność, przedsiębiorczość, praca zespołowa) u wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej w Czeremsze oraz podniesienie umiejętności i kompetencji u wszystkich nauczycieli zatrudnionych w Szkole Podstawowej w Czeremsze, poprzez kompleksowy program wsparcia

Oferta projektu:

  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze ukierunkowane na podniesienie kompetencji kluczowych w zakresie matematyki, nauk przyrodniczych (biologii, geografii, fizyki), języków obcych (jęz. angielskiego)
  • zajęcia rozwijające zdolności uczniów – zajęcia konstrukcyjne „Misja Robotyka”, koła zainteresowań (naukowo-techniczne, informatyczne, matematyczne, z jęz. angielskiego, z jęz. rosyjskiego, biologiczne, geograficzne, fizyczne)
  • zajęcia kształtujące kluczowe kompetencje i właściwe postawy – „Warsztaty efektywnego uczenia się”, „Akademia SMART”
  • wyjazdy edukacyjne z zakresu nauk przyrodniczo-matematycznych (Warszawa, Trójmiasto, Poczopek)
  • indywidualne podejście do uczniów – zajęcia kierowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (zajęcia rewalidacyjne, indywidualne zajęcia logopedyczne, terapia psychologiczna),
  • indywidualne i grupowe zajęcia z doradcą zawodowym
  • wakacyjny obóz edukacyjno-naukowy
  • szkolenia i studia podyplomowe dla kadry pedagogicznej
  • doposażenie szkolnych pracowni dydaktycznych, w tym zakup nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych (t.j laptopy, tablica interaktywna, plansze, tablice edukacyjne, programy multimedialne, gry, puzzle, klocki, słowniki, mikroskop, modele edukacyjne, różnego rodzaju przyrządy do pracowni min. informatycznej, przyrodniczej, fizycznej, geograficznej, matematycznej, językowych)
  • zakup komputerów wraz z oprogramowaniem do pracowni informatycznej.

Projekt realizowany jest w partnerstwie, w którym Liderem jest Fundacja OKNO NA WSCHÓD, a Partnerem – Niepaństwowa Wyższa Szkoła Pedagogiczna w Białymstoku.

Edit Content

Źródło finansowania: w ramach programu “Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2020” finansowanego przez Polsko- Amerykańską Fundację Wolności (PAFW)

Termin realizacji: 01.09.2020 – 31.03.2021

Streszczenie: Celem projektu jest podniesienie stopnia integracji z polskim społeczeństwem 20 rosyjskojęzycznych cudzoziemców zamieszkujących w Białymstoku w terminie do marca 2021 roku.

W ramach projektu zrealizowane zostały dwa działania:

Działanie 1. Przeprowadzenie 100h kursu języka polskiego dla cudzoziemców – 20 obywateli Białorusi, Rosji oraz Ukrainy.
Działanie 2. Zajęcia grupowe z psychologiem – udana integracja społeczna – 15,5h wsparcia dla jednej 10 osobowej grupy.

Rezultatem projektu jest podniesienie kompetencji językowych oraz rozwój nawyków samopomocy, przełamanie bariery psychologicznej czego efektem będzie integracja w nowym społeczeństwie.

Dokumenty do pobrania:

Edit Content

Źródło finansowania: Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020

Termin realizacji:01.06.2019 r. – 30.09.2020 r.

Miejsce realizacji: Białystok

Streszczenie: Przedsięwzięcie adresowane do mieszkających w Białymstoku cudzoziemców, przede wszystkim obywateli Białorusi, Ukrainy, Rosji oraz Kazachstanu. Odpowiadając na problem z integracją i aktywnością społeczną obcokrajowców, projekt dąży do wzrostu zaangażowania obywatelskiego cudzoziemców mieszkających w Białymstoku oraz ich integracji z mieszkańcami miasta.

W ramach projektu „Aktywizacja obywatelska cudzoziemców” prowadzono następujące działania:

  • Centrum Wspierania Cudzoziemców zapewniające obcokrajowcom dostęp do informacji i konsultacji, pomagające migrantom odnaleźć się w polskich realiach. Wraz z Centrum uruchomiono platformę informacyjna pl.
  • Bezpłatne kursy języka polskiego, których elementem były wyjazdy edukacyjne zaznajamiające cudzoziemców z polską kulturą.
  • Program wolontariatu adresowany do cudzoziemców. W ramach działania jego uczestnicy wzięli udział w dwóch aktywnościach: wolontariacie w organizacjach pozarządowych oraz przygotowaniu wydarzeń kulturalnych.
Edit Content

Źródło finansowania: Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020

Termin realizacji: 01.01.2020 r. – 30.11.2020 r.

Miejsce realizacji: województwo podlaskie

Streszczenie: „Podlaskie Lokalnie- edycja 2020” to program, który był kontynuacją realizowanego w latach 2018-2019 programu regrantingowego, który miał na celu rozwój społeczeństwa obywatelskiego, wspieranie oddolnych inicjatyw społecznych oraz wzmacnianie wspólnot lokalnych z województwa podlaskiego. Aby osiągnąć ten cel, Operator zorganizował dwa konkury regrantingowe dotyczących dwóch zakresów tematycznych:

1. Wspieranie Inicjatyw Lokalnych (wsparcie do 5000 zł.)

2. Rozwój Instytucjonalny Młodych Organizacji Pozarządowych (wsparcie do 4000 zł.)Podmiotami uprawnionymi do wnioskowania o dotację były organizacje pozarządowe, organizacje samopomocowe oraz grupy nieformalne, w skład których wchodzili mieszkańcy województwa podlaskiego. Program Podlaskie Lokalnie ma na celu wsparcie działań aktywizujących lokalne społeczności, w szczególności z obszarów wiejskich, z województwa podlaskiego. W roku 2020 wsparcie otrzymało 36 inicjatyw lokalnych oraz 20 młodych organizacji pozarządowych.

Podlaskie Lokalnie to program, którego zadaniem jest także działalność edukacyjna, działalność informacyjna oraz działalność promocyjna, której celem jest szerokie i kompleksowe wsparcie organizacji pozarządowych i lokalnych liderów na terenie województwa podlaskiego.

Edit Content

Źródło finansowania: Narodowy Instytut Wolności – Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego ze środków Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich na lata 2014-2020

Termin realizacji: 01.06.2018-31.12.2019 r.

Miejsce realizacji: województwo podlaskie

Streszczenie: „Podlaskie Lokalnie” to program, który miał na celu rozwój społeczeństwa obywatelskiego, wspieranie oddolnych inicjatyw społecznych oraz wzmacnianie wspólnot lokalnych. Aby osiągnąć ten cel, Operatorzy zorganizowali pięciu konkursów regrantingowych dotyczących dwóch zakresów tematycznych:

  1. Wspieranie Inicjatyw Lokalnych
  2. Rozwój Instytucjonalny Młodych Organizacji Pozarządowych

W ramach projektu udzielono mikrodotacji w wysokości do 5000zł.

Podmiotami uprawnionymi do wnioskowania o dotację były nie tylko organizacje społeczne, lecz także nieformalne grupy, w skład których wchodzą mieszkańcy województwa podlaskiego.

W roku 2018 program Podlaskie Lokalnie dofinansował inicjatyw o szerokiej tematyce angażującej społeczności lokalne lub wspierających rozwój młodych NGO, ze szczególną troską pochylając się nad działaniami dotyczącymi upamiętnienia stuletniej rocznicy odzyskania niepodległości. W latach 2018-2019 wsparcie otrzymało 60 młodych organizacji pozarządowych oraz ponad 130 inicjatyw lokalnych.

Możliwie najsilniej wychodząc naprzeciw zaangażowanym społecznie mieszkańcom woj. podlaskiego, program Podlaskie Lokalnie oferował szereg spotkań informacyjnych oraz doradztwo indywidualne, które pozwoliły skonsultować swoje pomysły i zasięgnąć merytorycznego wsparcia dotyczącego kwestii formalnych.

Edit Content

Źródło finansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego, Osi priorytetowej II Przedsiębiorczość i aktywność zawodowa, Działanie 2.1 Zwiększanie zdolności zatrudnieniowej osób pozostających bez zatrudnienia oraz osób poszukujących pracy przy wykorzystaniu aktywnej polityki rynku pracy oraz wspieranie mobilności zasobów pracy, dotyczący aktywności i mobilności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych od 30 roku życia (Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku)

Termin realizacji: od 01.05.2017 do 30.09.2018 r.

Miejsce realizacji: powiat białostocki, powiat sokólski, miasto Białystok

Streszczenie: Projekt miał na celu zwiększenie zdolności zatrudnieniowej 80 osób (35 kobiet i 45 mężczyzn) po 30 roku życia, pozostających bez zatrudnienia, zamieszkałych na terenie powiatów sokólskiego i białostockiego oraz w mieście Białystok. Uczestnicy projektu uczestniczyli w poradnictwie zawodowym, warsztatach z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy, warsztatach psychologiczno-doradczych, szkoleniach zawodowych (spawacz metodą MAG, pomoc kuchenna, magazynier z obsługą wózków widłowych z wymiana butli, sprzedawca z obsługą kas fiskalnych, kierowca samochodów ciężarowych kat C/C+E), pośrednictwie pracy oraz stażach zawodowych.

Projekt realizowany był przez Fundację OKNO NA WSCHÓD z Białegostoku w partnerstwie z Ośrodkiem Szkolenia Kierowców „ALFA” w Białymstoku.

Edit Content

Źródło finansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego, Oś priorytetowa III Kompetencje i kwalifikacje, Działanie 3.1 Kształcenie i edukacja, Poddziałanie 3.1.2 Wzmocnienie atrakcyjności i podniesienie jakości oferty edukacyjnej w zakresie kształcenia ogólnego, ukierunkowanej na rozwój kompetencji kluczowych, Priorytet inwestycyjny 10.1 ograniczenie i zapobieganie przedwczesnemu kończeniu nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości wczesnej edukacji elementarnej oraz kształcenia podstawowego, gimnazjalnego i ponadgimnazjalnego, z uwzględnieniem formalnych, nieformalnych i poza formalnych ścieżek kształcenia. umożliwiających podjęcie kształcenia i szkolenia.

Termin realizacji: 01.06.2017 – 31.03.2019

Miejsce realizacji: Woj. podlaskie, Powiat bielski, Gmina Brańsk – miasto

Streszczenie: Projekt skierowany do uczniów i nauczycieli Zespołu Szkół im. Armii Krajowej w Brańsku. Projekt realizowany w partnerstwie, w którym Liderem była Fundacja OKNO NA WSCHÓD a Partnerem – Uniwersytet w Białymstoku. Celem projektu była poprawa jakości oferty edukacyjnej ZS Brańsk ukierunkowanej na podniesienie kompetencji kluczowych  i wzmocnienie właściwych postaw u wszystkich uczniów Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i Liceum Ogólnokształcącego w ZS Brańsk oraz podniesienie umiejętności i kompetencji w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających rozwijaniu u uczniów kompetencji kluczowych oraz właściwych postaw 35 (28 kobiet, 7 mężczyzn) w ZS Brańsk poprzez kompleksowy program wsparcia obejmujący, m.in.:

  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze ukierunkowane na podniesienie kompetencji kluczowych w zakresie matematyki, nauk przyrodniczych (przyrody, biologii, geografii, chemii, fizyki), języków obcych (jęz. ang., jęz. niem.), umiejętności naukowo-technicznych dla uczniów Szkoły Podstawowej, Gimnazjum i LO;
  • zajęcia rozwijające zdolności uczniów – zajęcia konstrukcyjne „Misja Robotyka”, koło informatyczne, koło matematyczne, koło naukowe z jęz. ang., koło naukowe z jęz. niem., koło biologiczne, koło chemiczne, koło fizyczne, koło geograficzne
  • zajęcia kształtujące kluczowe kompetencje i właściwe postawy – „Warsztaty efektywnego uczenia się”, „Akademia Młodego Przedsiębiorcy”;
  • realizację projektów edukacyjnych – Blog szkolny „Halo Szkoła”, Blog szkolny „Spacerkiem po przedwojennym Brańsku”, projekt ekologiczny „EKO-ART”;
  • wyjazdy edukacyjne z zakresu nauk przyrodniczych – Centrum Nauki KOPERNIK w Warszawie, Oceanarium w Gdyni, Białowieski Park Narodowy;
  • rozwijanie indywidualnego podejścia do uczniów – zajęcia z surdopedagogiki dla uczniów z zaburzeniami słuchu, zajęcia z oligofrenopedagogiki, indywidualne zajęcia logopedyczne, terapia psychologiczna, terapia pedagogiczna, biblioterapia, arteterapia, indywidualne i grupowe zajęcia z doradcą zawodowym;
  • szkolenia i studia podyplomowe dla kadry pedagogicznej ;
  • utworzenie międzyszkolnej pracowni matematycznej;
  • doposażenie szkolnych pracowni dydaktycznych, w tym zakup nowoczesnego sprzętu i pomocy dydaktycznych do pracowni, m.in. tablic interaktywnych, laptopów, projektorów multimedialnych, drukarek, mikroskopów, radioodbiorników, map, globusów, tablic edukacyjnych, przyrządów i preparatów do pracowni przyrodniczych, chemicznych, fizycznych, geograficznych, matematycznych i językowych;
  • modernizacja szkolnej sieci WiFi oraz zakup komputerów wraz z oprogramowaniem do pracowni informatycznej;
  • wykorzystanie Podlaskiej Platformy Edukacyjnej.
Edit Content

Źródło finansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego, Osi priorytetowej III Kompetencje i Kwalifikacje, Działanie 3.3 Kształcenie zawodowe młodzieży na rzecz konkurencyjności podlaskiej gospodarki – poza ZIT BOF

Termin realizacji: 02.11.2017 – 30.06.2019

Miejsce realizacji: Województwo podlaskie, powiat wysokomazowiecki, Gmina Czyżew – miasto

Streszczenie: Projekt miał na celu wsparcie kształcenia zawodowego uczniów i nauczycieli Technikum Zespołu Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Czyżewie. W ramach projektu działaniami objęto 28 nauczycieli technikum i 237 uczniów kształcących się w nim w zawodach: technik agrobiznesu, technik informatyk oraz technik żywienia i usług gastronomicznych. Wsparcie uwzględnia potrzeby rynku pracy oraz współpracę z otoczeniem społeczno-gospodarczym technikum. W ramach projektu doposażono pracownie kształcenia zawodowego oraz zorganizowano dodatkowe zajęcia dla uczniów nauczycieli tj.:

  • zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze niwelujące dysproporcje edukacyjne miedzy uczniami oraz wsparcie psychologiczne dla uczniów wykazujących trudności w nauce,
  • zajęcia podnoszące umiejętności i kwalifikacje zawodowe uczniów,
  • poradnictwo edukacyjno- zawodowe dla uczniów technikum,
  • staże zawodowe dla uczniów oraz dla nauczycieli przedmiotów zawodowych,
  • podnoszenie kompetencji kadry dydaktycznej w obszarze kształcenia umiejętności interpersonalnych i społecznych, korzystania z TIK oraz wykorzystywania metod eksperymentu naukowego i edukacji,
  • studia podyplomowe nauczycieli.

Uczniowie i nauczyciele otrzymali kompleksowe wsparcie pozwalające prowadzenie kształcenia na konkurencyjnym poziomie, co przyczyniło się do zwiększenia szans uczniów na rynku pracy i wzmocniło korelację miedzy technikum a otoczeniem społeczno-gospodarczym.

Edit Content

Źródło finansowania: projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w wysokości 1584023,87 zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Priorytet VII Poprawa spójności społecznej, Działania 7.1 Rozwój działań aktywnej integracji.

Termin realizacji: od 01.01.2017 do 30.06.2018 r.

Miejsce realizacji: miasto Hajnówka, województwo Podlaskie;

Streszczenie: Projekt miał na celu reintegrację społeczno-zawodową 100 osób oraz wsparcie środowiska 36 dzieci i młodzieży z ich otoczenia, zamieszkujących w Hajnówce w województwie Podlaskim do 31.08.2018. Grupa docelowa obejmowała osoby. od 18 roku życia, gdzie min. 30 osób będzie po 50 roku życia, zagrożonych ubóstwem, doświadczających wielokrotnego wykluczenia społecznego z powodu więcej niż jednej przestanki (zgodnie z art.7 ustawy o pomocy społecznej z 12 marca 2014 r.).
W ramach projektu zostały zrealizowane zadania z zakresu: pracy socjalnej oraz aktywnej integracji o charakterze społeczno-zawodowym, zdrowotnym oraz edukacyjnym oraz działania środowiskowe dla dzieci uczestników.

Wsparcie było realizowane na podstawie indywidualnej ścieżki reintegracji społeczno-zawodowej, tworzonej przez uczestników przy pomocy pracowników socjalnych, psychologa, coacha, doradcy zawodowego, i innych specjalistów na podstawie diagnozy sytuacji problemowej, zasobów, potencjału, predyspozycji, potrzeb uczestników z uwzględnieniem wszystkich dostępnych instrumentów. Rekrutacja oraz pomoc w określeniu I części ścieżki była realizowana przez pracowników socjalnych. Następnie odbyły się indywidualne spotkania z psychologiem, gdzie była tworzona II część ścieżki. Następnie osoby, które potrzebowały terapii, wsparcia psychologicznego lub dokończenia edukacji realizowały te instrumenty, a pozostali UP odbyli zajęcia z doradcą zawodowym.

W całym procesie realizacji ścieżki reintegracji społeczno-zawodowej odbywały się indywidualne spotkania z coachem, zwiększające motywację i kontrolę osiągania zamierzonych celów.

Projekt dzięki zaangażowaniu w jego realizację licznych hajnowskich instytucji i podmiotów przyczynił się do zawiązania stałej współpracy pomiędzy tymi podmiotami, co umożliwiło kompleksowe wsparcie beneficjentów wykraczające poza projekt.

Edit Content

Źródło finansowania: Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego, Osi priorytetowej II Przedsiębiorczość i aktywność zawodowa, Działanie 2.1 Zwiększanie zdolności zatrudnieniowej osób pozostających bez zatrudnienia oraz osób poszukujących pracy przy wykorzystaniu aktywnej polityki rynku pracy oraz wspieranie mobilności zasobów pracy, dotyczący aktywności i mobilności zawodowej oraz zdolności do zatrudnienia osób bezrobotnych od 30 roku życia (Wojewódzki Urząd Pracy w Białymstoku)

Termin realizacji: 01.03.2016-31.05.2017

Miejsce realizacji: powiat białostocki, powiat sokólski, miasto Białystok

Streszczenie: Projekt miał na celu zwiększenie zdolności zatrudnieniowej 60 osób (24 kobiet i 36 mężczyzn) po 30 roku życia, pozostających bez zatrudnienia, zamieszkałych na terenie powiatów sokólskiego i białostockiego oraz w mieście Białystok. Uczestnicy projektu uczestniczyli w poradnictwie zawodowym, warsztatach z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy, warsztatach psychologiczno-doradczych, szkoleniach zawodowych (spawacz metodą MIG, operator obrabiarek CNC oraz pomoc kuchenna), pośrednictwie pracy oraz stażach zawodowych.

Edit Content

Źródło finansowania: Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (Centrum Obsługi Projektów Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych)

Termin realizacji: 01.08.2015-31.07.2017

Miejsce realizacji: Białystok

Streszczenie: Projekt „Kierunek adaptacja (edycja II) – wsparcie studentów białostockich uczelni wyższych pochodzących z państw nie będących państwami członkowskimi Unii Europejskiej” stanowił odpowiedź na zdiagnozowany problem z adaptacją i integracją obywateli państw trzecich nie należących do UE (szczególnie z Białorusi, Ukrainy i Rosji) przyjeżdzających do Białegostoku na studia.

Grupę docelową projektu stanowili cudzoziemcy studenci kształcący się na białostockich uczelniach wyższych pochodzący z państw nie będących państwami członkowskimi Unii Europejskiej (w szczególności Białorusi, Ukrainy i Rosji).

Celem ogólnym projektu było wsparcie procesu integracji z polskim społeczeństwem obywateli państw byłego ZSRR nie będących członkami Unii Europejskiej (państwa trzecie) przybywających do Białegostoku na studia poprzez: prowadzenie Białostockiego Centrum Wsparcia Studentów ze Wschodu i platformy informacyjnej www.studyinbialystok.pl, organizację kursów językowych i wyjazdów edukacyjnych, animowanie aktywności studentów-obcokrajowców (wolontariat w organizacjach pozarządowych oraz udział w organizacji wydarzeń kulturalnych).

Edit Content

Źródło finansowania: Rządowego Programu na rzecz Aktywności Społecznej Osób Starszych na lata 2014 – 2020 (Ministerstwo Rodziny Pracy i Polityki Społecznej)

Termin realizacji: 01.07.2016 – 31.12.2016

Miejsce realizacji: Supraśl, Choroszcz, Zabłudów, Łapy, Michałowo, Czarna Białostocka, Wasilków, Białystok

Streszczenie: Projekt „Oswoić cyfrowy świat – czyli senior w sieci” miał na celu przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu seniorów poprzez zorganizowanie dla 100 osób cyklu szkoleń z zakresu obsługi komputera, Internetu i nowych technologii. Projekt adresowany był do osób pochodzących z defaworyzowanych obszarów gmin miejsko-wiejskich województwa podlaskiego: Supraśl, Choroszcz, Zabłudów, Łapy, Michałowo, Czarna Białostocka, Wasilków oraz do mieszkańców miasta Białystok.

Edit Content

Źródło finansowania: Program „RITA/STP – Wizyty Studyjne w Polsce” (Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności)

Termin realizacji: od 2012 do 2016

Miejsce realizacji: Białystok, Warszawa

Streszczenie: Study Tours to Poland to wizyty studyjne w Polsce dla studentów i profesjonalistów z krajów Europy Wschodniej (samorządowców, urzędników państwowych, przedstawicieli instytucji publicznych itp.). Wizyty służą poznaniu Polski i wymianie doświadczeń w zakresie demokratycznych i wolnorynkowych przemian, budowania państwa prawa, wzmacniania społeczności lokalnych i inicjatyw obywatelskich. Fundacja OKNO NA WSCHÓD od 2012 r. pełni rolę operatora wizyt w województwie podlaskim.

Edit Content

Źródło finansowania: Współpraca z Polonią i Polakami za Granicą w 2016 r. (Ministerstwo Spraw Zagranicznych)

Termin realizacji: 01.06 – 30.09.2016

Miejsce realizacji: Supraśl

Streszczenie: W ramach projektu zorganizowano kolonie dla 35 młodzieżowych liderów polonijnych z Białorusi. Celem przedsięwzięcia było zaktywizowanie jego uczestników i uczynienie z nich aktywnych, świadomych członków polskiej diaspory, którzy swoja postawą będą wspierać i animować środowiska polonijne na Białorusi, a tym samym przyczyniać się do rozwoju postaw obywatelskich i partycypacyjnych wśród tejże społeczności. W ramach kolonii młodzież uczestniczyła w wielu aktywnościach i warsztatach mających na celu pobudzenie wśród nich kompetencji animacyjnych i liderskich, poszerzenie wiedzy i umiejętności, a także w różnego rodzaju spotkaniach, wyjazdach edukacyjnych, grach i zabawach.

Edit Content

Źródło finansowania: Polsko-Kanadyjski Program Wsparcia Demokracji (Fundacja Solidarności Międzynarodowej)

Termin realizacji: 01.02.2016-30.11.2016

Miejsce realizacji: Ukraina – obwody: czerkaski, kijowski, kirowohradzki, połtawski, winnicki; Polska – miasta: Warszawa, Białystok, Suwałki, Mława

Streszczenie: Celem projektu było wzmocnienie zdolności wspólnot i władz lokalnych w obwodach czerkaskim, kijowskim, kirowohradzkim, połtawskim oraz winnickim do prowadzenia skutecznej polityki z wykorzystaniem przejrzystych mechanizmów opartych na współuczestnictwie poprzez wzmocnienie usankcjonowanych prawem mechanizmów wsparcia partycypacji publicznej, jakimi są rady społeczne.

W ramach projektu:

  • zorganizowano 6-dniową wizytę studyjną w Polsce 12 przedstawicieli administracji samorządowej i Rad Społecznych z obwodu czerkaskiego z miejscowości Kaniw, Smiła, Umań, Czigirin
  • powołano 4-osobową Grupę Doradczą
  • opracowano Poradnik Modelowej Rady Społecznej
  • przeprowadzono I Forum Rad Społecznych
  • wsparciem merytorycznym objęto 4 Rady Społeczne z obwodu czerkaskiego z miast Kaniw, Smiła, Umań, Czigiriń
  • w obwodach kijowskim, kirowohradzkim, połtawskim oraz winnickim powołano 4 nowe Rady Społeczne
  • przeprowadzono 6-dniową wizytę studyjną w Polsce 12 przedstawicieli administracji samorządowej i grup inicjatywnych z obwodów kijowskiego, kirowohradzkiego, połtawskiego oraz winnickiego
Edit Content

Źródło finansowania: Współpraca w dziedzinie dyplomacji publicznej 2016 (Ministerstwo Spraw Zagranicznych)

Termin realizacji: 01.02.2016 – 30.11.2016

Miejsce realizacji: Polska, Białoruś, Ukraina, Rosja

Streszczenie: Istotą projektu była rozbudowa powstałej w 2015 r. bezpłatnej platformy e-learningowej do nauki języka polskiego www.polskijazyk.pl. Platforma kierowana jest do rosyjskojęzycznych odbiorców z Białorusi, Ukrainy oraz Rosji. W ramach projektu: wprowadzono dodatkowe ćwiczenia do już istniejących lekcji z poziomów A1-B1, opracowano lekcje umożliwiające opanowanie j. polskiego na poziomie B2, udostępniono ukraińskojęzyczną wersję kursu, a platforma została dostosowana do obsługi za pomocą urządzeń mobilnych.
Realizacja projektu umożliwiła: wzrost znajomości j. polskiego oraz wiedzy o współczesnej Polsce na Ukrainie, Białorusi i w Rosji, a przez to zmniejszenie znaczenia bariery językowych przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu studiów w Polsce przez osoby ze wschodniej Europy.

Edit Content

Źródło finansowania: Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (Centrum Obsługi Projektów Europejskich Ministerstwa Spraw Wewnętrznych)

Termin realizacji: 01.10.2015-30.09.2016

Miejsce realizacji: Białystok

Streszczenie: Projekt „Krok do kariery – wsparcie studentów białostockich uczelni wyższych nie będących obywatelami UE w wejściu na rynek pracy” stanowił odpowiedź na zdiagnozowany problem braku bądź niewystarczającego poziomu wsparcia osób z grupy docelowej w procesie wchodzenia na polski rynek pracy. Grupę docelową projektu stanowili cudzoziemscy studenci kształcący się na białostockich uczelniach wyższych pochodzący z państw nie będących państwami członkowskimi Unii Europejskiej (w szczególności Białorusi, Ukrainy i Rosji).

Celem projektu było wsparcie 60 studentów białostockich uczelni wyższych nie będących obywatelami Unii Europejskiej – pochodzących głównie z Białorusi, Ukrainy i Rosji – w procesie wchodzenia na rynek pracy poprzez: doradztwo zawodowe, szkolenia wzmacniające w uczestnikach kompetencje miękkie oraz wydanie publikacji „Studia i praca w Polsce.

Edit Content

Źródło finansowania: Program „RITA/STP – Wizyty Studyjne w Polsce” (Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności)

Termin realizacji: 11-20.06.2015

Miejsce realizacji: Polska

Streszczenie: Wizyta studyjna została zorganizowana przez Fundację OKNO NA WSCHÓD we współpracy z Obwodowym Przedsiębiorstwem Projektowym – Instytut „HRODNAHRAMADZIANPROJEKT”.

Instytut „HRODNAHRAMADZIANPROJEKT”- to instytucja publiczna, do zadań której należy odrestaurowywanie zabytków znajdujących się na terenie obwodu grodzieńskiego. Obecnie Instytut prowadzi prace badawcze zmierzające do rekonstrukcji Starego Zamku w Grodnie – miejsca sejmów walnych w czasach I Rzeczypospolitej oraz królewskiej rezydencji, w której zmarli Kazimierz Jagiellończyk i Stefan Batory, a także patron Rzeczypospolitej św. Kazimierz.

Celem wizyty było zebranie, przez architektów z Białorusi, potrzebnych materiałów (tekstowych, zdjęciowych itp.) oraz wymiana doświadczeń z polskimi architektami w zakresie doświadczeń renowacji i rekonstrukcji obiektów w stylu renesansowym budowanych zgodnie ze szkołą Santi Gucciego. Zebrane informacje i nawiązane kontakty pomogą w renowacji Starego Zamku w Grodnie.

Pochodzący z XIV Stary Zamek w Grodnie, na polecenie króla Stefana Batorego, został około 1580 r. przebudowany w stylu renesansowym, zgodnie ze szkołą Santi Gucciego, nadwornego artysty królów: Zygmunta Augusta, Henryka Walezego, Stefana Batorego i Anny Jagiellonki. Ze względu na fakt, iż na terenie Białorusi nie ma innych prac ze szkoły Guccciego, architekci z Grodna nie mają w swym kraju zabytków, na których mogliby się wzorcować podczas prac nad projektem rekonstrukcji Starego Zamku. Wizyta w Polsce miała na celu zbadanie prac reprezentujących styl, w którym król Batory kazał przebudować zamek w Grodnie, by na tej podstawie przygotować szczegółową analizę porównawcza i zastosować wnioski z niej płynące do stworzenia projektu rekonstrukcji.

Architekci odwiedzili takie miejsca jak: kościół i zamek w Janowcu, zamek w Baranowie Sandomierskim, kaplice i kościół w Pińczowie, zamek w Książu Wielkim, kościół i zamek w Niepołomicach oraz kościół dominikanów, katedrę i Zamek Królewski na Wawelu w Krakowie. Dzięki życzliwości osób opiekujących się poszczególnymi zabytkami udało się zebrać materiały, które będą pomocne przy rekonstrukcji Starego Zamku w Grodnie.

Edit Content

Źródło finansowania: Polsko-Kanadyjski Program Wsparcia Demokracji (Fundacja Solidarności Międzynarodowej)

Termin realizacji: 01.02.2015 – 30.11.2015

Miejsce realizacji: Ukraina – obwody: czerkaski, kijowski, kirowohradzki, połtawski, winnicki; Polska – miasta: Warszawa, Białystok, Suwałki, Mława

Streszczenie: Celem projektu było wzmocnienie zdolności wspólnot i władz lokalnych w obwodzie czerkaskim do prowadzenia skutecznej polityki z wykorzystaniem przejrzystych mechanizmów opartych na współuczestnictwie. Cel został osiągnięty poprzez powołanie i udzielenie wsparcia merytorycznego radom społecznym, wskazanym w Uchwale Rady Ministrów Ukrainy „O zabezpieczeniu udziału społeczeństwa w formułowaniu i realizacji polityki publicznej” jako mechanizm angażowania mieszkańców w proces decyzyjny.

Przy udziale polskich i ukraińskich ekspertów zrealizowane zostały działania podnoszącego kompetencje władz i organizacji pozarządowych oraz zwiększające świadomość społeczeństwa obwodu czerkaskiego na temat przysługujących im praw.

Przedsięwzięcie umożliwiło wykorzystanie przez Ukrainę polskich doświadczeń okresu transformacji oraz budowanie systemowej współpracy między podmiotami z Ukrainy i Polski.

Edit Content

Źródło finansowania: Dyplomacja Publiczna 2015

Termin realizacji: 01.02.2015 – 30.11.2015

Miejsce realizacji: Polska, Białoruś, Ukraina, Rosja

Streszczenie: Celem projektu było uruchomienie profesjonalnej, w pełni funkcjonalnej oraz darmowej platformy e-learningowej do nauki języka polskiego od poziomu A1 do B1. Główną grupą adresatów zadania stanowiły osoby młode w wieku 16-24 z Ukrainy, Białorusi i Rosji, potencjalnie zainteresowane podjęciem studiów w Polsce.

Platforma stanowi istotne narzędzie promocji tak języka polskiego, jak i kultury historii (w kontekście sukcesów przemian gospodarczo-politycznych ostatnich 25 lat) oraz wiedzy o współczesnej Polsce. Umożliwia rozpoczęcie nauki języka polskiego od podstaw oraz opanowanie go w stopniu komunikatywnym, umożliwiającym uzyskanie Certyfikatu Znajomości Języka Polskiego jako Obcego.

Edit Content

Źródło finansowania: Program Wsparcie Demokracji 2014

Termin realizacji: 01.02.2014 – 31.08.2014

Miejsce realizacji: Białoruś

Streszczenie: Projekt odpowiadał na problem niskiego poziomu aktywności i samorządności studenckiej na Białorusi. Celem ogólnym projektu był rozwój samorządności studenckiej na Białorusi. W ramach projektu przeprowadzono trzy trzydniowe kongresy samorządności studenckiej oraz wizytę studyjną w Polsce.

Edit Content

Źródło finansowania: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Polsko-ukraińska współpraca młodzieży

Termin realizacji: 18.06.2015-17.09.2015

Miejsce realizacji: województwo podlaskie

Streszczenie: Projekt polegał na zorganizowaniu i przeprowadzaniu ośmiodniowego obozu sportowego dla uczniów szkół sportowych w wieku 13-16 lat. Uczestnikami obozu byli zarówno polscy, jak i ukraińscy uczniowie (po 15 z każdego kraju), wybrani w procesie rekrutacyjnym przez placówki macierzyste, oraz ich opiekunowie po jednym z każdego kraju. Projekt zostanie zrealizowany przy współpracy z:

  • Publicznym Gimnazjum nr 29 Sportowym, ul. Gdańska 23/1, 15-426 Białystok, Polska
  • Szkołą ogólnokształcącą nr 34 o profilu sportowym, ul. Gagarina 91, 18021 Czerkasy, Ukraina
Edit Content

Źródło finansowania: Fundacja Edukacja dla Demokracji. – Wzmacnianie Więzi i Kontaktów z Polską. Regranting

Termin realizacji: 01.06.2015-31.08.2015

Miejsce realizacji: Białystok, Warszawa

Streszczenie: Projekt wychodził naprzeciw potrzebom osób polskiego pochodzenia będących studentami filologii polskiej na Państwowym Uniwersytecie Grodzieńskim im. Janka Kupały. Cele projektu to:

  • Wzmocnienie kompetencji z zakresu edukacji nieformalnej i animacji kulturalnej u 20 uczestników projektu
  • Wzmocnienie stopnia identyfikacji ze współczesną Polską i jej kulturą u 20 uczestników projekt
  • Podniesienie poziomu wiedzy na temat polskich dobrych praktyk w zakresie stosowania nowoczesnych metod i narzędzi nauczania języka polskiego u 20 uczestników projektu

Uczestnikami projektu były osoby polskiego pochodzenia – 20 studentów filologii polskiej na Państwowym Uniwersytecie Grodzieńskim im. Janka Kupały. Wzięli oni udział w 7-dniowym pobycie edukacyjnym w Polsce.

Edit Content

Źródło finansowania: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Program: Wspieranie oświaty polonijnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz organizowania kolonii i innych form letniego wypoczynku dzieci i młodzieży

Termin realizacji: 01.07.2015 – 30.09.2015

Miejsce realizacji: Supraśl

Streszczenie: Krótki opis projektu: Projekt Akademia Fascynacji polega na organizacji obozu edukacyjnych dla młodzieży polonijnej w wieku 12-18 lat z Litwy i Łotwy. Obozy realizowane w formie szkolenia umiejętności miękkich (m.in. kształcenie postaw obywatelskich, skuteczna komunikacja, praca w grupie). Projekt realizowany był przez dwóch oferentów: Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA Oddział Białostocki oraz Fundację OKNO NA WSCHÓD w partnerstwie z Gimnazjum w Ejszyszkach (Litwa) i Państwowe Polskie Gimnazjum w Rezekne (Łotwa).

Edit Content

Źródło finansowania: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Program: Wspieranie oświaty polonijnej w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli oraz organizowania kolonii i innych form letniego wypoczynku dzieci i młodzieży

Termin realizacji: 01.07.2015 – 30.09.2015

Miejsce realizacji: Supraśl

Streszczenie: Projekt polegał na zorganizowaniu i przeprowadzeniu obozu edukacyjno-integracyjnego w Supraślu, miejscowości leżącej w województwie podlaskim. Uczestnikami Akademii było 40 młodych osób polskiego pochodzenia z Białorusi, w różny sposób uczestniczących w życiu tamtejszych, polskich wspólnot, np. poprzez uczęszczanie do polskiej szkoły, działalność w polskich parafiach, harcerstwie, chórach, zespołach polonijnych itp.

Celem głównym projektu było zaktywizowanie 40 młodych osób polskiego pochodzenia z Białorusi i uczynienie z nich aktywnych, świadomych członków polskiego diaspory, którzy swoją postawą będą wspierać i animować środowiska polonijne na Białorusi, a tym samym przyczyniać się do rozwoju postaw obywatelskich i partycypacyjnych wśród tejże społeczności.

Podczas czternastodniowego obozu uczestnicy wzięli udział w warsztatach służących rozwojowi kompetencji animacyjnych i liderskich. Na program warsztatów składały się zajęcia z zakresu kompetencji liderskich, komunikacji i pracy w grupie, realizacji projektów/inicjatyw lokalnych. Uczestnicy wzięli udział w wydarzeniach kulturalnych, spotkaniach, wykładach, grach i ćwiczeniach. Ponadto poznali historię i kulturę polski oraz wkład innych narodowości i religii w dziedzictwo wielokulturowej historii Polski. Młodzież, poprzez realizację wspólnych zajęć, miała możliwość nawiązania nowych kontaktów i integrację z rówieśnikami z Polski.

Edit Content

Źródło finansowania: Urząd Miejski w Białymstoku

Termin realizacji: 19-21.06.2015

Miejsce realizacji: Białystok

Streszczenie: Organizacja trzydniowej wizyty studyjnej dla grupy 40 osób – uczniów klas maturalnych białoruskich, ukraińskich, rosyjskich szkół średnich (20 osób) wraz z rodzicami (20 osób) w ramach prowadzonej przez Urząd Miejski w Białymstoku kampanii „Studiuj w Białymstoku”.

Edit Content

Źródło finansowania: Fundację Edukacja dla Demokracji – Wzmacnianie Więzi i Kontaktów z Polską. Regranting

Termin realizacji: 01.08.2014 – 30.11.2014

Miejsce realizacji: Białystok, Warszawa

Streszczenie: Projekt wychodził naprzeciw potrzebom osób polskiego pochodzenia będących studentami Filologii Polskiej na Państwowym Uniwersytecie Grodzieńskim im. Janki Kupały. Zaplanowane działania odpowiadały na problem braku wiedzy o współczesnej Polsce u kształcących się na tej uczelni przyszłych nauczycieli języka polskiego na Białorusi.

Uczestnikami projektu były osoby polskiego pochodzenia – 40 studentów i studentek kształcących się na kierunku Filologia Polska na Państwowym Uniwersytecie Grodzieńskim im. Janki Kupały. Podzieleni zostali na dwie, 20-osobowe grupy. Każda wzięła udział w dwóch weekendowych wizytach w Polsce: jednej w Białymstoku, jednej w Warszawie. Wizyty służyły zapoznaniu uczestników ze współczesnym systemem oświaty w Polsce oraz dobrymi praktykami wypracowanymi w jego ramach.

Duży nacisk został położony również na poznanie przez uczestników współczesnej kultury polskiej, co umożliwiło zrozumienie nowoczesnej kultury polskiej i pozwoli na przekazanie owej wiedzy nie tylko w formie słownej, ale również poprzez organizację wyjazdów edukacyjnych i wizyt studyjnych w miejsca, które sami uczestnicy odwiedzili w ramach projektu. Ponadto uczestnicy, a więc przyszli nauczyciele, poznali ideę i cel edukacji nieformalnej, co umocni i zintensyfikuję ich rolę jako animatorów aktywności środowisk uczniowskich.

Edit Content

Źródło finansowania: Zarząd Województwa Podlaskiego

Termin realizacji: 1.05.2015 – 30.11.2015

Miejsce realizacji: Białystok

Streszczenie: Celem projektu była promocja dorobku kultury tradycyjnej Podlasia wśród cudzoziemców, zwiększenie stopnia zintegrowania i utożsamienia się przez nich z regionem i społecznością lokalną, a także edukacja dzieci i młodzieży ze szkół wielonarodowych. W ramach projektu przeprowadzonych zostało 10 zajęć regionalnych w szkołach w Łomży, Sobolewie oraz w Białymstoku.

Wydana została również książka „Podlaskie opowieści i legendy dla obcokrajowców”, stanowiąca zbiór legend Podlasia wraz z ćwiczeniami dla osób uczących się języka polskiego jako obcego.

Edit Content

Źródło finansowania: Polsko-Litewski Funduszu Wymiany Młodzieży

Termin realizacji: 01.06.2014 – 31.08.2014

Miejsce realizacji: województwo podlaskie

Streszczenie: Projekt „Tatarskim szlakiem – od wspólnych korzeni do wspólnej przyszłości” powstał z inicjatywy studentów Uniwersytetu im. Kazimierasa Simonaviciusa w Wilnie oraz Uniwersytetu w Białymstoku. Celem przedsięwzięcia było zainspirowanie młodzieży do podejmowania wspólnych działań, które przyczyniają się do wzajemnego zbliżenia i poznania wspólnych korzeni, co umożliwi budowę dobrosąsiedzkich relacji między narodami Polski i Litwy. Zamiar ten chcemy osiągnięto poprzez działania służące promocji dialogu międzykulturowego i między etnicznego. W naszym przypadku były to działania związane z przybliżeniem uczestnikom projektu kultury społeczności tatarskiej, która od wieków żyje na pograniczu polsko-litewskim i zarazem podlega wpływom obu narodów, jak tez i sama wpływa na zamieszkujących w jej sąsiedztwie Polaków i Litwinów.

Poprzez intensywny harmonogram wymiany, na który składały się: wywiady, dyskusje, prezentacje, warsztaty i objazdy etnograficzne przybliżyliśmy uczestnikom kulturę tatarską by na podstawie konfrontacji innych kultur mogli lepiej zrozumieć swoją tożsamość kulturową.

Edit Content

Źródło finansowania: Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2014 r.

Termin realizacji: 01.04.2014 – 30.11.2014

Miejsce realizacji: województwo podlaskie

Streszczenie: Projekt odpowiadał na potrzebę zacieśnienia relacji z Polską przez studentów i władze Wydziału Ekonomiczno-Informatyczny w Wilnie, będącego zagraniczną placówkę Uniwersytetu w Białymstoku. Celem ogólnym projektu było wzmocnienie więzi z Polską i Polakami studentów i absolwentów Filii Uniwersytetu w Białymstoku, Wydziału Ekonomiczno-Informatycznego w Wilnie.

W ramach przedsięwzięcia zrealizowano w 5 podlaskich firmach program staży skierowanych do 12 studentów ostatniego roku studiów licencjackich lub absolwentów kierunków informatyka i ekonomia.

Edit Content

Źródło finansowania: Władza Wdrażająca Programy Europejskie (Europejski Fundusz na Rzecz Integracji Obywateli Państw Trzecich)

Termin realizacji: 1.02.2014-31.06.2015

Miejsce realizacji: Białystok

Streszczenie: Projekt stanowił odpowiedź na zdiagnozowany problem z adaptacją i integracją obywateli państw trzecich nie należących do UE (szczególnie z Białorusi, Ukrainy i Rosji), przyjeżdzających do Białegostoku na studia.

Grupę docelową projektu stanowili cudzoziemcy studenci kształcący się na białostockich uczelniach wyższych pochodzący z państw nie będących państwami członkowskimi Unii Europejskiej (w szczególności Białorusi, Ukrainy i Rosji).
Celem ogólnym projektu było wsparcie procesu integracji z polskim społeczeństwem obywateli państw byłego ZSRR niebędących członkami Unii Europejskiej (państwa trzecie) przybywających do Białegostoku na studia poprzez: prowadzenie Białostockiego Centrum Wsparcia Studentów ze Wschodu i platformy informacyjnej www.studyinbialystok.pl, organizację kursów językowych i wyjazdów edukacyjnych, animowanie aktywności studentów-obcokrajowców (wolontariat w organizacjach pozarządowych oraz udział w organizacji wydarzeń kulturalnych).

Projekt współfinansowany z Programu Krajowego Funduszu Migracji i Integracji oraz budżetu państwa

Edit Content

Źródło finansowania: MSZ, Współpraca z Polonią i Polakami za granicą w 2013 r

Termin realizacji: 01.03.2013-30.11.2013

Miejsce realizacji: Białystok

Streszczenie: Projekt stanowił odpowiedź na problem znikomego udziału młodzieży studenckiej polskiego pochodzenia w generowaniu i realizacji działań, które służyłyby tak środowisku polonijnemu, jak i Polakom w kraju.

Celem ogólnym przedsięwzięcia było zaktywizowanie 28 studentów pochodzenia polskiego z Białorusi, Litwy, Rosji oraz Ukrainy i uczynienie z nich aktywnych, świadomych członków polskiej diaspory, którzy swoją postawą oraz działaniem wspierać będą tak środowiska polonijne, jak i Polskę i Polaków w kraju.

W ramach przedsięwzięcia zrealizowano pobyt edukacyjny w formie wizyty studyjnej w Białymstoku, adresowanej do grupy 28 wyróżniających się (lecz nie posiadających kompetencji liderskich) reprezentantów młodzieży studenckiej pochodzenia polskiego z Białorusi, Litwy, Rosji i Ukrainy. Program wizyty przewidywał zapoznanie uczestników ze współczesną Polską i pracą lokalnych liderów działających w następujących obszarach tematycznych: media, społeczność akademicka, trzeci sektor, władze samorządowe i administracja. Spotkania były uzupełnione o warsztaty i praktyczne zajęcia w grupach, które umożliwiły: poszerzenie zdobytej wiedzy, przeanalizowanie uzyskanych informacji oraz dyskusję na temat metod i możliwości zbudowania płaszczyzny do rozwoju współprac między uczestnikami i ich środowiskami a podmiotami z Polski.

Edit Content

Źródło finansowania: projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020, Priorytet VII Poprawa spójności społecznej, Działania 7.1 Rozwój działań aktywnej integracji.

Termin realizacji: 01.09.2017 r – 28.02.2019 r.

Miejsce realizacji: miasto Białystok, gmina Przerośl, gmina Filipów,

Streszczenie: Projekt ma na celu reintegrację społeczno-zawodową 50 osób (w tym 25 kobiety, 25 mężczyzn) oraz wsparcie środowiskowe 20  dzieci i młodzieży z ich otoczenia, zamieszkałych w województwie podlaskim. Grupa docelowa obejmowała osoby od 18 roku życia, zagrożone ubóstwem, doświadczające wielokrotnego wykluczenia społecznego. W ramach projektu zostały zrealizowane zadania z zakresu pracy socjalnej oraz aktywnej integracji o charakterze społeczno-zawodowym, zdrowotnym oraz edukacyjnym oraz działania środowiskowe dla dzieci uczestników projektu.